avsnitt, författande, podcast, skrivarutbildning

FantastiskPodd – 02 – Hur hamnade vi här?

Fantastisk Podd fortsätter med Grupp Malmö. Karin Tidbeck, Nene Ormes och Kristina Hård berättar om vad det var som fick just dem att bli författare och den kanske inte helt raka vägen dit.

Karin berättar bland annat om hur hennes tänkta karriär som rockstjärna byttes ut mot att skriva, Nene att hon har skrivit sen barnsben och ser sig framförallt som berättare av historier med vägen över rollspel och Kristina som fann att skrivandet var ett konstnärligt uttryck som gav mer än att illustrera.

Hör också om fantastikens förutsättningar på skrivarutbildningar och svårigheten att hitta förlag eller möjlighet att publicera sig. Frågan tas också upp om man ska skriva novell eller roman eller vad som förväntas av en författare idag? Karin som 2012 gav ut både en novellsamling (Jagannath) och roman (Amatka) ger sin syn på saken. Nene avslöjar att hon skriver på tredje boken i urbanfantasyn om Udda (Udda verklighet, 2010, och Särskild, 2012). Kristina som innan gett ut en science fictionroman (Alba, 2009) släpper en ny fantasyroman i mars (Kleptomania, 2014) och skriver nu redan på en fortsättning.

Standard

6 thoughts on “FantastiskPodd – 02 – Hur hamnade vi här?

  1. Pingback: Fantastisk Podd #2: Hård/Ormes/Tidbeck « Karin Tidbeck

  2. Oerhört kul att få ta del av författarnas egna tankar om att skriva och ge ut böcker. Älskar novellen som uttrycksform, speciellt när de använder sig av fantastikens svängrum. Kan ge mig minst lika mycket som feta tegelstensromaner.

    Läste nyligen ”Vem är Arvid Pekon?”, fantastisk liten novellsamling. Suktar efter mer korta berättelser från Tidbeck. Allra helst på svenska. Ge hit! 😉

    Tack för bra podcast!

    • Kristina Hård says:

      Roligt att du uppskattar att lyssna på vårt skrivarprat! Även som författare är det givande att höra alla de andra författarna i FantastiskPodd prata om hur de angriper sitt skrivande. Alla verkar ha sin egen metod 🙂

  3. Nu efteråt kan jag konstatera att ni presterade ett riktigt intressant program!

    En tanke utifrån min lyssning, främlingskapet som man kan ta del av genom att skriva i genrer som anses impopulära, eller okreddiga – kan vara bränsle för att prestera bättre. Kommersiell framgång och exploatering av bokterrängen kan vara tveeggad, kvalité kommer (menar jag) ur det hantverksmässiga i ett duktigt författarskap. Inte ur acceptans på bokmarknaden, även om det kan vara gott såtillvida att möjligheterna att kunna försörja sig på sitt författande torde öka.

    För övrigt, anser jag också att novellen är underskattad! Tänker också på trenden att romanerna ska vara så oerhört långa, är trist – många långa verk blir sämre av sin längd. Detta är också en subjektiv iakttagelse förstås. Jag skulle dock önska att förlagen hade frågat våra även de större namnen huruvida deras hyfsade roman inte hade kunnat bli ännu bättre, om de siktat på att undvika landa mellan 500-700 sidor.

    • Kristina Hård says:

      Tack! Kul att du gillade det. Att höja fantastikens status är något vi vill jobba på 🙂 Efter vi spelat in det där avsnittet kom jag ihåg när jag en gång presenterades för en s.k. etablerad författare (eftertraktad ”semi-folklig” och ofta synlig i TV). Jag sa att jag hade gett ut en sf och han frågade på fullaste allvar: ”Får man verkligen lov det?” Jag blev helt ställd.

Lämna ett svar till Robert Halvarsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.