Fantastiska böcker kräver fantastiska omslag, så klart. Skånegruppen pratar omslag och hur mycket de betyder för egna och andras böcker. För handen på hjärtat, visst har vi alla köpt bok på omslaget någon gång? Vissa fler gånger än andra visar det sig när Emma Andersson, Charlotte Cederlund och Ingrid Thulin dyker ner bland tygband, nyutgåvor och ytstrukturer med guldtråd. Följ med!
Här är omslagen till böckerna, ljudet hittar du under bilderna.
-
-
Emma Anderssons böcker ”Där drömmar blir till” och ”Mardrömmar” med omslag av Lisa Zachrisson. Charlotte Cederlunds böcker ”Midnattsmörker” och ”Gryningsstjärna” med omslag av Anna Henriksson/Pixelpiraya
-
-
Ingrid Thulins bok ”Mörkan dag, ljusan natt” med omslag av Lisa Wool-Rim Sjöblom (gemensamt omslag för författarskolan 2014). Samt fler omslag att inspireras av ”Vattnet drar” och ”Jorden vaknar” av Madeleine Bäck, med omslag av Håkan Liljemärker. Samt ”Uprooted” av Naomi Novik.
-
-
Jämförelse. Charlotte Cederlunds ”Middagsmörker” och Nene Ormes ”Udda Verklighet”. Båda med omslag av Anna Henriksson/Pixelpiraya
-
-
Karen Lord: ”The best of all possible worlds” med omslag av Victoria Wong. ”Rebel Sands” av Alwyn Hamilton. ”Through the looking glass” av Lewis Carroll, Withering hights av Emily Brontë, samt Fyra noveller av Selma Lagerlöf, med omslag av Lisa Benk.
-
-
”Tordyveln flyger i skymningen” och ”Agnes Cecilia” av Maria Gripe i utgåvor 1981, 1988 samt nyare från 2014. Omslag (2014): Lisa Bodén / Agent Molly & Co
-
-
”Kungadottern” av Elisabeth Östnäs, med omslag av Niklas Lindblad / Mystical Garden Design
Podcast: Play in new window | Download
Oj vad deprimerande ytliga ni låter – som om omslagen vore viktigare än innehållet, nästan. Ett nytt omslag skänker en ny läsupplevelse, snarare än att texten uppfattas olikt beroende på var i livet läsaren befinner sig.